Gray1120-kidneys.png

cara utk mengenali buah pinggang dan utk merawat n menjaga buah pinggang dari rosak

Thursday 19 May 2011

Sakit koronari jantung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
This message box is using an invalid "type=custom" parameter and needs fixing.
Penyakit yang berkenaan jantung dikenali sebagai penyakit kardiovascular. Antara penyakit jantung adalah sakit koronari jantung atau juga dikenali sebagai penyakit jantung Iskemia (Ischaemic Heart Disease).
Penyakit kardiovascular merupakan punca utama kesakitan dan kematian yang disahkan oleh doktor di Malaysia. Pada tahun 1988, 29.4% dari angka kematian yang disahkan oleh doktor di Semenanjung Malaysia adalah disebabkan oleh penyakit kardiovascular.
Penyakit jantung iskemia (Ischaemic Heart Disease) juga dikenali sebagai penyakit jantung koronari. Penyakit ini adalah disebabkan oleh kekurangan bekalan darah kepada otot jantung. Kekurangan darah yang berterusan kepada jantung akan menyebabkan kematian otot-otot jantung dan jika keadaan bertambah teruk boleh meyebabkan kegagalan jantung untuk berfungsi dan seterusnya kematian mengejut. Antara sindrom penyakit jantung iskemia adalah angina pektoris dan infarksi miokardia.

Isi kandungan

[sorokkan]

[sunting] Epidemiologi

Penyakit jantung iskemia kini menjadi ancaman utama terhadap kesihatan masyarakat di seluruh dunia. Kadar kematian yang disebabkan oleh penyakit ini dilaporkan tertinggi di Finland, Scotland dan Ireland Utara. Dianggarkan bahawa seorang dari lima orang lelaki akan mengidap penyakit jantung iskemia pada umur di antara 60 - 65 tahun. Di Malaysia, kematian disebabkan oleh penyakit ini adalah sebanyak 35 % daripada jumlah keseluruhan kematian yang disebabkan oleh penyakit kardiovaskular dari tahun 1975 - 1989. Kemasukan ke hospital yang disebabkan oleh penyakit jantung iskemia telah meningkat kepada 34,358 kes pada tahun 1997 berbanding dengan 14,754 kes pada tahun 1985.

[sunting] Sindrom-sindrom

[sunting] Angina Pektoris

Angina pektoris merupakan tanda awal seseorang itu mendapat penyakit jantung iskemia. Tanda-tanda awal angina pektoris adalah rasa sakit di dada sebelah kiri yang disebabkan oleh kekurangan bekalan oksigen. Kadangkala pesakit mengadu sakit di bahagian perut (epigastrik). Serangan angina pektoris boleh berlaku semula apabila pesakit melakukan aktiviti berat atau ketika pesakit mengalami tekanan (stres) kerana pada keadaan tersebut jantung memerlukan oksigen yang tinggi. Bagaimanapun, kesakitan ini akan hilang di dalam masa kurang dari setengah jam apabila pesakit memberhentikan aktiviti berat dan berehat. Infarksi Miokardia

[sunting] Infarksi miokardia

Infarksi miokardia adalah suatu keadaan di mana sebahagian otot jantung menjadi rosak dan mati akibat dari kekurangan bekalan darah yang teruk ke bahagian tersebut. Tanda-tanda infarksi miokardia adalah;
  • Sakit dada: Sakit dada biasanya berlaku di sebelah kiri dada dan akan merebak ke bahagian lengan, leher dan bahu kiri. Pesakit biasanya merasa tidak selesa di dada atau merasa seakan-akan sesuatu benda yang berat sedang menimpa dan menekan ke dada dan kadangkala seolah dada berasa ketat.
  • Sukar bernafas
  • Pening kepala
  • Muntah berterusan
DAPATKAN RAWATAN DENGAN SEGERA JIKA ANDA MENGALAMI TANDA-TANDA DI ATAS

[sunting] Kematian mengejut

Kematian mengejut boleh berlaku jika tanda-tanda awal angina pektoris atau infarksi miokardia tidak dikawal.

[sunting] Rawatan

[sunting] Ubat

Terapi dengan menggunakan ubat boleh mengurangkan ketegangan berlebihan pada jantung, menurunkan tekanan darah dan seterusnya mengurangkan keperluan oksigen jatuh. Bagaimanapun, terapi menggunakan ubat tidak dapat memperbaiki salur darah yang telah pun tersumbat.

[sunting] Angioplasti

Prosedur ini akan mengembangkan semula salur darah yang sempit dengan memasukkan kateter belon (balloon catheter) di bahagian yang tersumbat itu.

[sunting] Pembedahan Pintasan (Bypass Surgery)

Pembedahan ini akan memulihkan pengaliran darah ke bahagian jantung. Ia melibatkan penggantian salur darah jantung yang tersumbat dengan salur darah dari kaki atau lengan.

(untuk yg ingin mencuba terapi elektrostatik atau yg ingin pertanyaan blh hubungi ilmal....mencegah lebih baik dari merawat) 

mesin elektrostatik dapat membantu merawat penyakit yg berkaitan dgn saluran darah darah...biasanya serangan jantung disebabkan saluran darah dijantung tersumbat disebabkan kolestrol dlm darah yg tinggi...mesin terapi dapat membantu utk mengeluarkan kolestrol dgn rawatan pembakaran lemak dlm darah dan 9000 voltan 60 gegaran per saat 

No comments:

Post a Comment